Bolesti kolen: Jak na ně a kdy navštívit lékaře?

Kategorie
 
 
 
 
 
 

Bolesti kolen: Jak na ně a kdy navštívit lékaře?


Trápí vás bolesti kolen? Často vám v nich křupe? Tupá a občas i ostrá bodavá bolest bývá častým příznakem u mnoha lidí, a to nejen u těch starších. Kdy je to ještě v pořádku a kdy je už vhodné navštívit lékaře? Dá se těchto bolestí nějak zbavit? Nejen o tom si povíme v tomto článku.

Typy bolestí kolen a jejich příčiny

To, že vám v kolenou často vrže nebo praská, může mít různé příčiny. V některých případech mohou být bolesti či praskání v kolenou způsobené nedostatkem pohybu nebo naopak nadměrnou zátěží. Běžně lidem praskají kolena při dřepech, ale nemusí to nic znamenat.
 
Pokud vám v koleně pouze praská, pravděpodobně to není nic vážného. Naše chrupavky se věkem opotřebovávají a to praskání, které slyšíme, je způsobeno jejich třením. To je celkem běžný jev a dá se s tím něco dělat. Vhodné jsou například různé cviky.

Kdy je třeba navštívit lékaře

Pokud vás v kolenou píchá, případně jejich praskání způsobuje i bolest, může jít o vážnější problém, který je třeba řešit. Zde už může jít o vážnější problém, který je třeba řešit. Může to být totiž příznak některých onemocnění, jako je poranění chrupavky, artritida nebo natržený meniskus.
 
Artritida je onemocnění, o kterém mluvíme v případě, že je naše chrupavka velmi poškozená. Bolest však člověk zaznamená, až když je pozdě, protože v ní nejsou nervy a bolest přichází až při velkém poškození. Běžně toto onemocnění trápí starší osoby, ale může postihnout i mladší.
 
K roztrženému menisku dochází následkem úrazu či nadměrné sportovní aktivitě. Má za úkol tlumit nárazy a k jeho roztrhnutí dochází zejména při rotačních pohybech kolene.
 

Jak předcházet bolestem kolen

Abychom se vyhnuli zraněním v pozdějším věku a bolestem či otokům kvůli opotřebení kolen, je vhodné nezanedbávat už v mladším věku sportovní aktivity. Vhodné sportovní aktivity pomáhají předcházet i jiným zdravotním problémům, jako je například bolest zad.  Tím, že budete vaše klouby a svaly namáhat průběžně, budete je chránit před poškozením.

Noste vhodnou obuv

Asi byste nevěřili, co všechno způsobí správná a nesprávná obuv. Zejména v případě, když v práci hodně chodíte, doporučujeme nosit pohodlnou obuv. A pokud máte ploché nohy, nezapomeňte si dávat do bot ortopedické vložky. Nejlépe ty na míru.

Pravidelně se hýbejte

Asi to nejhorší, co můžete udělat, je nedělat nic. Nejen, že to má vliv na vaši fyzickou, ale i na vaši psychickou kondici. Kromě toho, pokud vaše tělo nebude zvyklé na zátěž, a potom ho začnete náhle zatěžovat nějakým druhem sportu, mže se vám to vymstít.

Při pohybu nezapomínejte na strečink

Pokud cvičíte, nezapomeňte se před a po cvičení řádně protáhnout. Před tréninkem je to kvůli zahřátí svalů a přípravě kloubů na zátěž. Po tréninku má strečink zase nápravnou úlohu. Cvičením se nám totiž zkracují svaly, ale pokud dáme po cvičení strečink, natáhneme je, a i bolest svalů bude druhý či třetí den snesitelnější.
 

Udržujte si přiměřenou hmotnost

Při nadváze či obezitě namáháte svoje klouby o mnoho víc, než je zdravé. Obezita je sama o sobě dokonce jedním z rizikových faktorů artrózy kolen. I proto je vhodné pravidelně se hýbat a udržovat si tak zdravé tělo.

Pár slov na závěr

Často jsme v článku zdůrazňovali, jak je pohyb pro zdraví našich kolen důležitý. Právě účinné cviky vám mohou pomoci svalstvo v oblasti kolen uvolnit a natáhnout, čímž kolenu uleví od bolesti. Vyzkoušejte například vzpomínaný strečink. Zaměřte se na cviky, kterými si budete natahovat přední a zadní stehenní svaly.
 
Vhodné jsou například i dřepy na zpevnění vnitřních stehenních svalů.  Stačí se postavit na šířku ramen, otočit chodidla směrem ven a udržet svoji váhu na patách. Při dřepu je potom klíčové neohýbat kolena více, než do 90 stupňů. 
 
Vyzkoušejte to a dejte vědět, jestli se cítíte lépe.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
google-site-verification=Oc4MOf4q3ElOtZLt1C1oH5XT_UMgGiIpsmr6QELjVx0
Plná (Desktop) verze